TAAL 

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한국전통민요에 입혀진 까왈리(Qawwali) 의 신비로운세계.
 
The Mystical Sound of Qawwali painted on Korean Traditional Folk Songs

 

 파키스탄 카왈리와 국악의 신비로운 콜라보레이션. 뛰어난 연주력을 바탕으로 즉흥음악적인 요소를 활용해 한국의 민요, 특히 서도소리와 카왈리의 접점을 현대적이고 세련된 감성으로 해석해낸다.

TAAL is Korean Qawwali group, which mixes qawwali(a form of devotional music popular in South Asia, particularly in Pakistan) with Seodo sori(folk songs of the western areas including Hwanghae and Pyeongan province in Korea).

 

 Group ‘TAAL’[딸]은 파키스탄의 신비주의 이슬람문화인 Sufism(수피즘)에서 비롯된 전통음악 قوالی(Qawwali:까왈리)와 우리나라의 민요를 한국적인 정서에 맞게 재창조시킴으로써 기존의 국악창작 방식을 벗어나 현대적인 어법을 모색하며 실험적인 음악을 지향하는 월드뮤직그룹이다. (تال[TAAL:딸] - 인도·파키스탄 지역에서 ‘리듬’을 뜻함)

* 까왈리&민요-낯선 익숙함이 만드는 몰아의 경지
  까왈리는 파키스탄의 신비주의 이슬람문화인 Sufism(수피즘)에서 비롯된 전통음악의 한 장르로, 신과의 영적인 만남에 대한 염원이 담겨 있다. 때문에 까왈리는 연주자와 관객 모두를 몰아의 경지로 이끌어 가는 특징이 있다. 까왈리의 매력에 반한 Group ‘TAAL’[딸]은 이 음악에 강한 흥취와 율동성이 특징인 우리나라의 민요를 접목시켜 새로운 형식의 음악을 창조해 냈다. 문화적으로나 기법적으로 상이한 두 음악을 엮어서 낯설면서도 익숙하게 즐길 수 있는 음악을 탄생시켰다

* Vocal, Percussion - Gnaseong(그나성)  * Tabla - Sungmo Koo(구성모) * Harmonium, Haegeum, Chorus – Minjee Choi(최민지)

About Album 'Sulbi'

상상 초월! 세상 어디에도 없는 음악! 파키스탄 카왈리와 국악의 신비로운 콜라보레이션!

월드뮤직그룹 'TAAL(딸)' 인도 전통 타악기 타블라(Tabla) 연주자 구성모, 파키스탄 이슬람 찬트인 카왈리(Qawwali)에 크게 음악적인 영향을 받은 보컬 그나성, 뉴욕에서 즉흥작곡을 전공하고 'TAAL(딸)' 에서는 손풍금인 하모니움(Harmonium)을 연주하는 양승환, 경기/서도 소리를 다년간 수학한 보컬 김지원, 작•편곡가 겸 프로듀서로 활동하고 있는 코러스 김명환 등이 의기투합해 만든 월드뮤직 그룹이다. 그룹명인 'TAAL(딸)' 은 인도, 파키스탄 지역에서 'Rhythm'(리듬)을 의미하는 단어이다. 뛰어난 연주력을 바탕으로 즉흥음악적인 요소를 활용해 한국의 민요, 특히 서도소리와 카왈리의 접점을 현대적이고 세련된 감성으로 해석해낸다. 파키스탄을 오가며, 세상 어디에도 없는 독특한 월드뮤직을 만들어내고 있는 그룹 'TAAL(딸)' 의 1집 앨범 [술비(SULBI)] 를 출시했다. 앨범에는 전통 카왈리를 한국적으로 해석한 곡과 한국 전통음악과 카왈리가 조화롭게 하모니를 이루는 총 6곡이 실려 있다.

그룹 'TAAL(딸)' 의 음악의 근원이 되는 카왈리 음악은 이슬람교 분파인 수피즘(Sufism)의 종교적인 전통을 지닌 음악이 그 원형으로 음악을 통해 신에게 가까이 다가서고자 했던 음악이다. 이슬람의 종교적인 신비로움과 혼신의 힘을 다하는 음악가의 열정이 고스란히 느껴지는 카왈리는 메인 보컬리스트와 악사, 손뼉으로 리듬을 맞추는 코러스로 구성되는 것이 특징이다. 앨범에는 카왈리의 대부라 불리우는 누스랏 파테 알리 칸(Nusrat Fateh Ali Khan)의 대표적인 곡으로 반복적인 후렴과 즉흥적인 변주가 특징인 "알라 후(Allah Hoo)", 경기민요의 대표곡 도라지타령과 서도민요의 대표곡 몽금포 타령을 재구성한 "도라지 in 몽금포", 한국의 전래놀이민요인 "꼬마야 꼬마야", "무궁화 꽃이 피었습니다" 를 모티브로 서도민요인 술비타령을 후렴으로 하여 자유롭게 변형되는 것이 특징인 "술비", 알라 후와 같은 카왈리 형식의 곡으로 보컬 그나성의 스승이자 파키스탄 보컬인 바다르 알리 칸(Badar Ali Khan)의 자작곡인 "Rutba hay Allah(루뜨바 헤 알라)", 풍어제에서 부르던 노래인 서도민요 배치기를 카왈리 형식을 차용해 새롭게 편곡한 "배치기", 서도민요의 꽃이라 할 수 있는 난봉가 곡들을 하나로 엮어 Qawwali 형식으로 구성한 곡 "사랑, 사랑, 사랑" 이 수록되어 있다.

카왈리와 서도민요를 넘나드는 상상을 초월한 선율과 음색, 쉽게 접하기 힘든 타블라와 하모니움이 빚어내는 하모니, 반복, 즉흥, 변주로 무한하게 확장하는 세상 어디에도 없는 음악, 그룹 'TAAL(딸)' 의 1집 앨범 [술비] 를 만나보자.

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Intersections and Parallels between Korean Music and Pakistani Qawwali
The First Recording of World Music Group “TAAL”

 
Nowadays it is not uncommon for Korean traditional musicians to collaborate with musical genres and styles from other cultures, especially from other parts of the Asian continent. However many attempts have failed to deliver new, fresh sounds through the intersections and parallels of the two distinctive musical traditions. The true core and essence and very spirit of the music[s] and culture[s] become merely the superficial mixing of melodic and rhythmic materials.
 
“TAAL”, an ambitious world music group consisting of three main members, includes Gnaseong, Koo Sung-mo and Yang Soung-whan. Each of these three musicians comes equipped with compelling musicality and artistic expression from their respective musical fields. As the name of the group suggests, the music and timbre of “TAAL” (or taal meaning rhythmic or jangdan) heavily reside in the Indian and Pakistani tradition of Qawwali - a Sufi devotional song and ensemble, which has gained immense popularity around the globe by the Pakistani legend and vocalist, Nusrat Fateh Ali Khan (1948-1997).
 
Being inspired by the powerful traditional of Qawwali, as well as the singer Nusrat, the members of TAAL begin to appropriate the style and soul of the genre interpreting them through their own artistic skills and experiences with Korean traditional music. Among the members, Gnaseong, originally a Korean percussionist, has extensively studied the voice and songs of the western region of Korean peninsula, called seodosori.  In addition to this he has studied Qawwali in Pakistan making frequent and extensive trips visiting the country in search of finding his own voice. Koo Seong-mo, a percussionist who specializes on tabla, has devoted his life learning and mastering the instrument in a variety of styles in India returning now to Korea with the important mission of disseminating and teaching. The composer and improviser, Yang Soung-whan, participates in the group playing the harmonium, a crucial accompaniment part providing both melodic and harmonic background of the genre. In the music of TAAL, Yang incorporates Korean melodic and Parkistani flavor mixing Jazz and other accumulated styles stemming from studying both composition and jazz at New York University.  
 
With music and form of TAAL, one can imagine it paralleling Korean shaman music, sinawi, which begins with slow introductory section called, alap. Here the musicians negotiate and select the mode and melodic characteristics for the particular performance of the piece. As music gradually moves forward with the melodic theme in a strophic form, the solo singing part along with the refrain section is established with a repetitive rhythmic foundation, which then gradually gains speed and tempo reaching the pinnacle toward the end. Just as with Korean shaman music TAAL creates the musical and spiritual momentum by repetition and heartfelt melodic and rhythmic development, eventually engaging the audience in a spiritual trance - an extremely powerful communication between the musicians and listeners.
 
As an ethnomusicologist I have never heard this sound and timbre before. The music of TAAL is one-of-a-kind, where Qawwali is alive in the spirit of Korean traditional music. I highly recommend the music of TAAL which will surely give you a special musical and cultural experience you will never forget!

Dr. Ju-Yong Ha
Ethnomusicologist